Kementerian Pendidikan Tinggi    
 
Maklum Balas Baharu   Maklum Balas Baharu Semak Maklum Balas   Semak Maklum Balas Log Masuk Pelanggan   Log Masuk Pelanggan
  Daftar Baharu
Laman Utama| FAQ| Peta Laman| Pegawai Daftar Masuk   Saya ingin menggunakan English | B.Malaysia    
FAQ

Soalan-soalan Lazim
 

1. Apa yang boleh saya adu kepada Kementerian Pendidikan Tinggi?

  • Aduan yang berkaitan bahagian / jabatan / agensi di bawah Kementerian Pendidikan Tinggi. 
  • Aduan berkaitan universiti awam, kolej swasta / universiti swasta dan pusat perubatan seperti ppum, phukm dan phusm.

2. Adakah sebarang bayaran dikenakan untuk membuat aduan?

Tiada bayaran dikenakan.

3. Bolehkah saya membuat aduan bagi pihak orang lain?

  • Boleh.
  • Perlu memaklumkan hubungan anda   dengan pengadu dan perlu mendapatkan keizinan daripadanya.
  • Pengadu perlu membekalkan maklumat peribadi termasuk nama, no. kad pengenalan, alamat dan nombor telefon untuk memudahkan urusan.

4. Apakah jenis aduan yang boleh diterima oleh Kementerian Pendidikan Tinggi?

Mengenai kelewatan / tiada tindakan, tindakan tidak adil, kekurangan kemudahan awam, kepincangan dasar dan kelemahan undang-undang, salah guna kuasa / penyelewengan, salah laku anggota awam, kegagalan mengikut prosedur, kegagalan penguatkuasaan dan Kualiti perkhidmatan yang tidak memuaskan.

5. Adakah semua aduan boleh dirujuk kepada Kementerian Pendidikan Tinggi?

Hanya aduan yang berkaitan dengan Jabatan, Agensi dan Kementerian Pendidikan Tinggi sahaja.

6. Apa yang perlu saya masukkan dalam aduan kepada Kementerian Pendidikan Tinggi?

  • Aduan anda perlu mengandungi maklumat yang mencukupi untuk membolehkan Kementerian Pendidikan Tinggi  membantu. 
  • Pengadu perlu membekalkan maklumat-maklumat peribadi termasuk nama, alamat, dan nombor telefon untuk membolehkan KPT melaporkan perkembangan siasatan. 
  • KPT boleh merahsiakan butir-butir peribadi ini jika diminta oleh pengadu. 
  • Sila jelaskan  aduan anda. 
  • Berikan sebanyak mungkin maklumat termasuk salinan-salinan surat atau dokumen yang menunjukkan anda telah berusaha menyelesaikan aduan itu dengan agensi berkenaan.

7. Apa berlaku kepada aduan saya?

Kementerian Pendidikan Tinggi akan : 

  1. Menghantar Surat Akuan Terima kepada anda dengan segera.
  2. Memberi pertimbangan yang teliti ke atas aduan anda.
  3. Kami akan menelefon agensi berkenaan atau pegawai yang terlibat dan meminta penjelasan.
  4. Menulis kepada mereka untuk mendapatkan maklum balas dan maklumat yang perlu.
  5. Kebanyakan aduan akan diselesaikan di peringkat ini.
  6. Sekiranya aduan membangkitkan isu yang serius dan kompleks, atau kami tidak puas hati dengan tindak balas awal agensi, kami mungkin akan membuat siasatan lanjut.
  7. Sekiranya kami tidak dapat menerima aduan anda atas sebab-sebab tertentu, kami akan menjelaskannya kepada anda.
  8. Anda akan diberitahu perkembangan siasatan.Sekiranya kami mendapati aduan anda mempunyai asas, keputusannya akan dilaporkan kepada anda dan agensi berkaitan. 
  9. Kementerian Pendidikan Tinggi akan mencadangkan supaya agensi menimbang semula atau mengubah tindakan keputusan, supaya undang-undang, peraturan atau prosedur dipinda atau agensi perlu mengambil tindakan lain.
  10. Kementerian Pendidikan Tinggi tidak boleh menolak keputusan agensi-agensi, atau memaksa mereka mematuhi cadangan-cadangan kami.
  11. Bagaimanapun pada umumnya agensi-agensi menerima baik cadangan-cadangan Kementerian Pendidikan Tinggi.
  12. Jika mereka tidak menerima dan jika Kementerian Pendidikan Tinggi berpandangan sesuatu perkara itu untuk kepentingan awam, kami boleh bawa isu yang berkaitan kepada Jawatankuasa Tetap Pengaduan Awam yang dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Negara.
  13. Keputusan-keputusan yang dibuat oleh Jawatankuasa mesti dilaksanakan.Kami juga boleh mengemukakan perkara-perkara yang melibatkan kepentingan orang ramai kepada Jemaah Menteri.

8. Berapa lama Kementerian Pendidikan Tinggi membuat siasatan?

Kami akan menyelesaikan aduan-aduan anda seberapa segera yang boleh dalam tempoh 15 bekerja.
Penafian | Privasi & Polisi
Hak Cipta 2008 Biro Pengaduan Awam
Recommended 1024 x 768. Internet Explorer 9 and above, Mozilla Firefox, Google Chrome.
Muat Turun Adobe Reader